Herään aamulla vähän seitsemän jälkeen. Sitten kävelen Dongsi-asemalle, ostan pikkupuodista vihreää teetä ja hyppään metrolinjaan viisi. Huixinjie nankoussa vaihdan metrolinjaan kymmenen. Luulin Hongkongissa asustaessani ja Guangzhoussa sekä Shenzhenissä matkustaessani, että olen nähnyt maailman pahimmat ruuhkametrot. Olin ehdottomasti väärässä. Linja kymmenen vetää varmasti pohjat. Se on kamala! Se on niin täynnä kuin metro vaan voi olla. Suomalaisesta omasta tilasta Kiinassa nyt on turha unelmoida, mutta metro-linja kympissä kello 8:00-9:30 välillä on turha haaveilla edes yhden senttimetrin omasta tilasta. Metrossa ollaan kirjaimellisesti puristuksissa. Mun jalat on mustelmilla. Syyn voi arvata.

Pekingiin ollaan rakentamassa parhaillaan uusia metrolinjoja, joiden pitäisi helpottaa tilannetta. Valitettavasti uudet linjatvalmistuvat vasta, kun olen jo takaisin Suomen maalla, Mun ei auta muuta kuin vain kiristellä hampaita. Pelkään, että joku aamu mulla napsahtaa päässä ;)

Töissä on leppoisaa. Tällä hetkellä mun työnkuvaan kuuluu lähinnä kiinan opiskelu. Muut työt edistyy vasta kun saan uuden työparin. Eilen juttelin yhden mahdollisen kanditaatin kanssa.

Mun nykyiset työkaverit on huippuja! Puoli yhdeltä me mennään yhdessä syömään viereiseen kanttiiniin. Mun työkaverit on maksanu tähän asti aina kaikki ruuat, eivätkä ole antaneet mulle mahdollisuutta maksaa edes osaa ateriasta Eilen vaadin, että nyt on mun vuoro ja menin väkisin lompakkoni kanssa kassalle. Tänään saatiin sitten sovittua maksukäytännöistä jatkoissa; jokainen maksaa vuorollaan kaikille. Kiinan maksukulttuuri eroaa tosiaan suomalaisesta. On kunnia olla maksumiehenä. Me ollaan oltu muutaman kerran myös koko työporukalla syömässä. Silloin on itsestäänselvyys, että pomo tarjoaa. Joku kerta aion kirjoittaa kunnolla kiinalaisesta ruuasta ja ruokakulttuurista, koska siitä riittää tosiaan paljon kerrottavaa!

Yritin tässä pari päivää sitten päästä hotmailiin. Sivusto ei toiminut. Olin todella kiukkuinen. Wordpress ei toimi, blogspot ei toimi, youtube ei toimi ja nyt en pääse edes lukemaan mailejani! Tänään luin sitten hesarin sivuilta syyn. Tänään hotmail toimi taas.

Olen tässä miettinyt, että koska kiinalaiset haluavat tietää enemmän ja nousevat kapinaan. Musta on hassua, että youtuben sivustoille ei pääse mutta osoitteessa www.youku.com pystyy katsomaan monia jenkkisarjoja täysin ilmaiseksi. Olen katsonut monta jaksoa täydellisiä naisia ja lostia tuon sivuston kautta iltaisin. Osoitteessa www.google.cn/music pääsee taas kuuntelemaan tiettyä musaa. Osoitetta www.google.fi/music sen sijaan ei ole olemassa. Ei ole tarvetta vissiin.

Jaahas. Kello on jo paljon. Pitää kohta mennä nukkumaan. Vapaapäivisin olen juoksenut ympäri Pekingin turistinähtävyyksiä ja shoppailukeskuksia serkkuni kanssa. Peking on loisto paikka! Laitan loppuviikosta kuvia eri kohteista. Nyt en jaksa, kun kuvien lataamisessa menee niin kauan aikaa.

Yritin muuten uusia viisumin yksin maanantaina jossakin Pekingin byrokratiatoimistossa. En onnistunut. Mun olis pitänyt avata kiinalainen pankkitili ja täyttää kaikkia epäselviä ja kummallisia lomakkeita. Menin nöyrästi hotellini tiskille ja pyysin heitä tekemään viisumin uusimisen puolestani. Maksoin paljon rahaa, mutta pääsin helpolla....

Öitä ja terveisiä!