Kehuin hotellimajoitustani aluksi. Viikon huoneessani asumisen jälkeen kuitenkin tajusin, että siellä on pahat kosteusvauriot (ts. täysin homeessa). Huone oli vain tuuletettu hyvin ennen mun saapumista sinne, etten tajunnut ongelman suuruutta heti. Ja tietysti mä näin huoneessa vain oman rauhan, oman kylppärin ja telkkarin Honkkareiden ahtaan majoituksen jälkeen.

Yritin sitten vaihtaa muutaman viikon jälkeen hotellihuonettani ikkunalliseen ja homeettomaan, mutta eihän hotelliväki ajatuksiani huomioinut. He tiesivät vain, että olivat saaneet multa kuukauden vuokran etukäteen ja sillä siisti. Kysymykseen, olisko mulle huonetta ikkunalla vapaana, koska sairastun, vastattiin vain: Mei you. Piste.

Kun sitten torakka-skorpioni-otus-mikälie vielä puraisi minua ja vanhemmat näkivät huoneeni, oli aika ryhtyä kovempiin toimiin. Se oli tappelua. Huone saatiin vaihdettua, kun vanhempani, serkkuni, serkkuni vanhemmat ja kiinalainen perhetuttu seisoivat takanani. Jotenkin mulla oli episodin jälkeen semmoinen olo, ettei hotellin manageri enää kauheasti pidä musta. Lisäksi hotellin kaksi työntekijää halusivat mun välttämättä muuttavan vähän matkan päähän toiseen hotelliin, jossa he myös työskentelivät. Päivittäinen ahdistelu ja kysely alkoi.

Kun sitten yksi interi-kavereistani kysyi, haluaisinko alkaa etsiä hänen kanssaan kimppakämppää, suostuin heti. Kämpän löytäminen vain kahdeksi kuukaudeksi oli kuitenkin hankalaa..

Maanantaina yksi asunnonvälittäjä soitti mulle ja tarjosi 82 m2 kolmiota Jianguomenista. Tiistai-aamuna kävin tsekkaamassa kämpän, ja illalla sitten muutimme sinne. Ajoitus oli täydellinen, koska samana päivänä mun "vuokrasopimus" myös hotellilla lakkasi.

Uusi kämppä on hieno! Aula muistuttaa viiden tähden hotellia. Porraskäytävissä soi hassu pilipali-hissi-musa. Itse kämppä sisältää olkkarin sohvalla, työpöydällä, telkkarilla ja dvd-soittimella. Olkkari yhdistyy keittiöön, josta löytyy jääkaappi, pakastin, liesi, mikroaaltouuni, pesukone ja vedenkeitin. Sitten on kaksi makuuhuonetta, joista toisessa mä punkkaan. Mun huoneesta pääsee suoraan reilun kokoiselle parvekkeelle. On täällä tietysti myös kylppäri. Siellä on oikein kylpyamme :) Vuokran hintaan sisältyy myös ilmainen kuntosali, sauna ja uimahalli toisessa rakennuksessa. Näitä en ole vielä kokeillut...

Maksamme vuokraa noin 70 euroa enemmän kuukaudelta. Uskon, että on sen arvoista.

Jianguomen alueena ei ole yhtä sympaattinen kuin Dongsin hutongit. Tämä alue on kuin Hongkong Island mutta leveimmillä kaduilla. Alue kuuluu Pekingin Central Business Districtiin (CBD). Tiananmenille on taas vain muutaman pysäkin väli eli ihan keskustassa ollaan. Mun työmatka ehkä lyheni vähän, koska ainakaan metrolinjaa ei nyt tarvitte vaihtaa ollenkaan.

Semmoisia uutisia siis tällä kertaa. Passi viisumilla mun pitäis kuulemma saada 20. päivä. Mä uskon vasta, kun passi on konkreettisesti mun käpälässä. Huomenna starttaa sitten reissu Sisä-Mongolian rajoille poni-aro-seikkailuun!