Olen ollut kaksi kertaa aiemmin opiskelijavaihdossa. Silloin vaihto-yliopisto oli luotettava tuki ja turva ulkomailla esiintyvissä ongelmissa, pulmissa ja kriiseissä. Yliopiston päätehtävä ei ole rahallinen voitto.

Nyt olen töissä ulkomailla ja kaikki on paljon haastavampaa. En tiedä kehen luottaa.

Mulla on tällä hetkellä ongelmia asunnon, viisumin ja töiden kanssa. Mun viisumi vanhenee kahden päivän päästä, mutta uusimisen pitäisi nyt kai sitten olla helppoa. Toivottavasti, koska mun passi on nyt tällä hetkellä jossain toimistossa jossakin päin Pekingiä. Toivon vaan, että ilmoittavat sieltä viimeistään huomenna mulle jos ongelmia alkaa ilmetä, niin että pääsen häipymään maasta äkkiä vaikka Koreaan tai Japaniin.

Mun pitäis maksaa hotellin vuokra kokonaiseksi kuukaudeksi tämän viikon aikana. Yritän parhaillaan etsiä asuntoa jostain muualta. Mulla on noin parisen päivää aikaa tähän. Oon käynyt katsomassa jo yhtä asuntoa ja huomenna meen tsekkaamaan toisen. Jos huominen asunto ei tärppää, joudun kärvistelemään tässä nykyisessä asumuksessa loppuajan. Mun uusi hotellihuone on nyt ihan jees. Mutta. Haluan täältä pois, koska tapa jolla sain huoneen vahdettua oli yhtä tappelua.

Työt taas... hmm. Mun edellinen työpari otti lopputilin (hyvistä syistä), mutta minä taas en selviä töissä ilman kiinalaista työpariani.Tällä hetkellä mun työnkuva on ollu sitten kiinan kielen opiskelu ja netissä surffaus. Jatkotyönkuvista en sitten tiedä. Mulle ei koskaan kerrota mitään. Höh.

En osaa sanoa, kauanko olen vielä Pekingissä.. Ehkä pari viikkoa? Kuukauden? Kaksi kuukautta? Bu zhidao. Kattellaan.. Täytyy mennä tosissaan päivä kerrallaan.

Jos kaikki menee tän hetkisten suunnitelmien mukaan (eli olen edelleen loppuviikosta Kiinassa ja mulla on katto pään päällä), olen lähdössä viikonloppuna jonnekin Sisä-Mongolian rajoille laukkaamaan poneilla pitkin aroja. Siistiä :D

Vanhemmat oli täällä muuten kyläilemässä viime viikon. Käytiin läpi seuraavat turistikohteet: kielletty kaupunki, taivaallisen rauhan aukio, Temple of heaven, Beihai ja Jingshan puisto, Houhai, Wangfujing, kesäpälatsi, kiinan muuri (Mutianuy osuus), Sanlitun sekä Ming- ja qing-dynastian aikainen kylä Chuandixia. Laitetaampas loppuun taas pari kuvaa...

Ai niin. Kävin tänään kampaajalla. Se oli hassu kokemus. Mun kiinan kielen taito hiussanastosta käsittää vain toufan, joka tarkoittaa tukkaa. Noh, sain selitettyä jotenkin että haluan perusleikkauksen. Nyt mulla on tämmöinen "kiinatukka"; tosi voimakkaasti kerrostettu letti. Ihan hyvä reilun 35 asteen keleille. Leikkaus kesti vajaan tunnin ja hinta oli alta kaksi euroa...

1247502257_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Chuandixia

1247502505_img-d41d8cd98f00b204e9800998e