Meiltä meni kämpästä sähköt. Vuokranantaja asuu meidän yläkerrassa, joten päätin kysyä häneltä neuvoa. Vuokranantaja ei juurikaan puhu englantia, ja minä en juurikaan puhu kiinaa, mutta päätin silti sopertaa jotakin mandariiniksi tyylin näin: "women mei you dian, ni keyi qu kankan ma?" (vapaa suomennus: "Meillä ei ole sähköä. Voitko tulla katsomaan?).

Sitten olin vuokranantaja-tädin kanssa hississä matkalla meidän kämppään. Hississä oli painostava hiljaisuus. Vuokranantaja päätti lopulta rikkoa sen, ja kävimme kiinaksi pienen keskustelun. Se meni jotenkin seuraavalla tavalla:

Vuokranantaja: "Oletko syönyt?"

Minä: "Olen. Minä olen syönyt. Entä sinä?"

Vuokranantaja: "Kyllä, söin juuri. Nyt olen kylläinen".

Minä: "Minäkin olen kylläinen".

Sitten hymyilimme toisillemme kauniisti. Kiinalaisen small-talkin aihe on yleisimmin ruoka ja syöminen.

(Ja kämpässämme on taas sähköt. Sulakkeet oli jotenkin vaan poksahtaneet).

Tänään töissä ajattelin vaihteeksi small-talkata suomalaiseen tyyliin säästä kun hiljainen hetki taas jossain vaiheessa yllätti. (Olimme tosin käyneet jo aiemmin pitkän keskustelun ruuasta, ja siitä kuinka aiomme syödä lounaaksi kylmiä nuudeleita sesam-kastikkeessa ja kuinka jälkiruuaksi aiomme popsia vesimeloonia.)

Päätin kysyä työkaveriltani Kiinan talvesta. Työkaverini kertoi kylmästä talvesta ja kuumasta kesästä. Sitten ihmettelin, että ompa hassua että Pekingissä on nyt niin kuuma vaikka talvet ovat hyytävän kylmiä. Sitten totesin maantietelijän tavoin, että kyseessähän on mannerilmasto. Meillä kun Suomessa on järviä ja meri vieressä sekä vielä golf-virta, niin lämpötilat ne mukavasti tasoittuu. Tähän työkaverini totesi, että Kiinan suuret lämpötilan vaihtelut johtuvat kyllä siitä, kun Kiina on maailman keskipiste. Ahaa, niimpä tietysti. Päätin kyllä laittaa työkaverin kommentin kielimuurin piikkiin. Onhan Kiina mandariiniksi toki Zhongguo mikä tarkoittaa kirjaimellisesti keskimaata. Mutta että Kiina olisi centre of the world..? hmm.. se tietysti riippuu, mistä katsoo... 

Mulla on muutes lennot nyt varattuna. Tuun Suomeen ens kuun 11. päivä!